Ми у соціальних мережах
22.02.2017

ПРАВА ЛЮДИНИ НА КОНТРОЛІ ГРОМАДСЬКОСТІ

Вже рік діє громадська платформа моніторингу імплементації Національної стратегії у сфері прав людини до 2020 року. Під час роботи над звітом «Рік імплементації Національної стратегії у сфері прав людини: презентація результатів моніторингу» учасники громадської платформи вказували на низьку виконавську дисципліну державних органів-виконавців Стратегії і Плану дій, затвердженого Урядом на її реалізацію. Так, за період грудень 2015 - грудень 2016 виконано лише 21% із передбаченого Планом заходів.

Експерти вважають, що оскільки організації громадянського суспільства є співавторами Стратегії, то й за процес реалізації Стратегії також є відповідальними.

Громадський моніторинг виконав помітну роль в перший рік реалізації Стратегії : ми «дихали в потилицю» виконавцям, уважно вивчали їх звіти та надавали рекомендації щодо поліпшення виконання Стратегії та Плану дій.

Проте, згаданий відсоток відображає лише формальне виконання Плану заходів. Наближення до очікуваних результатів Стратегії не відбулось.

 Питанню поліпшення механізму моніторингу виконання Стратегії та Плану дій, забезпеченню його ефективності була присвячена нарада учасників навчальної програми «Розробка, моніторинг та оцінювання Національної стратегії з дотримання прав людини та плану її впровадження» (Швеція, 30.01-05.02.2017), яка відбулась 22 лютого 2017 в офісі УГСПЛ.

Учасниками навчальної програми були як представники органів державної влади: Міністерства юстиції України, Міністерства соціальної політики України, Уповноваженого ВРУ з прав людини, так і представники громадськості: Української Гельсінської спілки з прав людини, Асоціації українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів, Центру інформації про права людини, ГО "Донбас СОС", Чернігівського громадського комітету захисту прав людини, ВГО "Гей-альянс Україна". 

Експерти виокремили, зокрема, такі проблеми:

  • нерозуміння змісту заходів Плану дій центральним органом виконавчої влади-виконавцем та низька кваліфікація службовців;
  • відірваність (автономність) Плану дій від інших різноманітних планів та програм, які існують паралельно; не врахування під час розроблення Плану дій процесів децентралізації;
  • моніторинг виконання Стратегії і Плану дій базується на індикаторах, вироблених для Плану дій, а не для Стратегії;
  • фактична необізнаність громадян та посадовців органів влади про Стратегію і План дій,  та,  в цілому,  низький рівень обізнаності про права людини, домінуюча роль негативних стереотипів в суспільстві.

Для розв’язання окремих проблем пропонується використати досвід реалізації стратегій в сфері прав людини Швеції, з яким експерти ознайомились під час навчальної програми «Розробка, моніторинг та оцінювання Національної стратегії з дотримання прав людини та плану її впровадження», організованої офісом проекту «Навчальні програми професійного зростання» та Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Так, пропонується запровадити в діяльність органів влади правозахисний підхід, за яким стратегічні цілі та очікувані результати Національної стратегії мають бути покладені в основу будь-якої політики держави.

З огляду на зростаючу роль органів місцевого самоврядування у виконанні функцій держави (процес децентралізації), мають бути змінені підходи до передачі та делегування повноважень держави органам місцевого самоврядування через постійну співпрацю з асоціаціями органів місцевого самоврядування, проведення консультацій перед переданням чи делегуванням повноважень держави для з’ясування реальної спроможності їх виконання органами місцевого самоврядування.  

Має бути реально запроваджений підхід формування політики “знизу-вгору”, тобто консультації за принципом особа-громада-орган місцевого самоврядування.                     

Експерти наголосили на необхідності залучення більшої кількості організацій громадянського суспільства в процес моніторингу, на використанні експертного ресурсу інших громадських платформ.

Напрацьовані пропозиції поліпшення ефективності моніторингу будуть представлені для обговорення органам влади та експертному середовищу в березні поточного року.

 

Нагадаємо, що діяльність УГСПЛ з розробки проекту Національної стратегії у сфері прав людини та Плану дій на її реалізацію, а також моніторингу їхнього виконання підтримується проектом Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії».

Американський народ, через USAID, надає економічну та гуманітарну допомогу по всьому світу понад 50 років. В Україні допомога USAID надається у таких сферах як: економічний розвиток, демократія та управління, охорона здоров’я і соціальний сектор. Починаючи з 1992 р., Агентство США з міжнародного розвитку надало Україні технічну та гуманітарну допомогу на суму 1,8 мільярда доларів. Детальнішу інформацію про програми USAID в Україні можна отримати на офіційному веб-сайті USAIDhttp://ukraine.usaid.gov та сторінці у Facebook https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

 

 

Рекомендувати цей матеріал:
X



 

забув пароль

реєстрація